Trening pamięci

„Trening pamięci”

W połowie listopada b.r. słuchacze Gniewskiego Uniwersytetu III Wieku uczestniczyli w warsztatach „Trening pamięci”, organizowanych w ramach projektu „W pełni aktywnego życia, w pełni sił” dofinansowanego ze środków Powiatu Tczewskiego. W pracowni Orange zajęcia prowadziła pani Agnieszka Szwarc z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tczewie. Pani psycholog bardzo mocno podkreślała, iż nie można dopuścić do tego, by nasze szare komórki się rozleniwiły. Badania dowodzą, że gimnastykując umysł możemy znacząco poprawić pamięć, szybkość myślenia i zdolności twórcze!

Czym zatem jest ta gimnastyka umysłu? To regularne ćwiczenia ogólnej sprawności mózgu. Dlatego też taki trening nie powinien być fragmentaryczny np. tylko rozwiązywanie krzyżówek. Najlepsze dla naszej aktywności intelektualnej jest wszechstronne aktywizowanie nie tylko pamięci i uwagi  ale też zadania graficzne, językowe czy nawet matematyczne. Im większa różnorodność, tym bardziej elastyczny i sprawny pozostanie umysł.

Jak ćwiczyć pamięć? Jeśli ktoś wciąż rozwiązuję krzyżówki, to odpowiedzi na pewne hasła są automatyczne, więc jest to minimalny wysiłek dla umysłu. Należy więc wykonywać coraz trudniejsze ćwiczenia. Kiedy idziemy do sklepu z koszykiem warto sumować to, co do niego wkładamy. Liczyć ile zapłacimy przy kasie. Dobrze jest też uczyć się nowych słów, jeśli usłyszymy nieznany wyraz, warto poszukać w słowniku, dowiedzieć się co znaczy i zapamiętać. Bowiem każde nowe zapamiętane słowo to nowe połączenie neuronalne. Im więcej zapamiętamy, tym więcej takich połączeń, i tym nasza pamięć i nasz umysł będą sprawniejsze. Można także trenować na grach towarzyskich, np. zapamiętywanie imion. Klasyczną zabawą jest układanie przedmiotów. Wybrana osoba zapamiętuje ich układ i zamyka oczy. My zmieniamy kolejność. Po zdjęciu opaski trzeba powiedzieć co się zmieniło. To trening na pamięć wzrokową. Znakomite zaś na pamięć słuchową może być zapamiętywanie jakiegoś rymu lub rytmu, zapamiętywanie krótkich wierszyków, fraszek, wesołych lub przepełnionych emocjami opowieści. Zapamiętując nowe słowo warto je skojarzyć z czymś niecodziennym, zabawnym, kolorowym, bo wtedy bardziej przykuwają naszą uwagę. Garść przykładów:

Zadanie 1: Przyjrzyjcie się wyrazom przez minutę, potem zakryjcie je i zapiszcie te, które zapamiętaliście, np.:

…rower, zeszyt, niebo, miłość, samochód, jezioro (wyobraźcie sobie jak w nim pływacie), czekolada, parasol, długopis, cebula, czosnek, Doda, zeszyt, motor, powłóczyście, portfel, lampa, Egipt, wiosna…

A teraz sprawdźcie, jakie informacje najszybciej wchodzą do głowy. Jeżeli zapamiętaliście słowa z początku listy, to jest to efekt pierwszeństwa (zapamiętujecie najlepiej informacje z początku lekcji czy pierwszych stron książki), z końca listy – prawo świeżości, „zeszyt” – efekt powtórki, „Doda” lub „powłóczyście” to efekt wyjątkowości (zapamiętujecie to, co rzuca się w oczy, jest nietypowe), „rower, samochód, motor” lub „cebula, czosnek” to efekt grupowania, zaś „Egipt” to efekt emocji, a „jezioro” to efekt wizualizacji.

Zadanie 2: AKRONIMY – utwórzcie z  pierwszych liter imion do zapamiętania – jakiś skrót lub słowo:

Agnieszka, Olga, Maria, Łukasz, Sylwia

Odp. Masło lub Słoma

Zadanie 3: RYMONIMY – najprostsze, ale skuteczne zapamiętanie np. trudnej daty – ułóżcie swoją własną rymowankę. Zapamiętywanie daty 1734 np.:

Gdy 1 poszedłem na ryby / To 7 złapałem na niby / Po 3 godzinach wyprawy / Obszedłem 4stawy

 

Na podstawie: http//www.seniorzy.sopot.pl/index.php?

option=com_content&view=article&id=133&Itemid=140)